Thursday, March 21, 2013

Pra Piala Asia: Malaysia VS Yamen

image Yaman mungkin dianggap ‘lubuk’ terbaik untuk Harimau Malaya mengutip tiga mata penuh di laman sendiri berbanding dua lagi pasukan pilihan, Qatar dan Bahrain dalam saingan Kumpulan D, namun berdasarkan aksi longlai ketika berdepan Arab Saudi di Stadium Shah Alam kelmarin, ternyata ia belum cukup meyakinkan.

Bekas pemain bolasepak kebangsaan Reduan Abdullah berpendapat Rajagobal perlu melakukan perubahan dalam skuadnya jika mahu mencipta kebangkitan dalam kempen kelayakan selepas tumpas 0-2 pada perlawanan pembukaan dengan Qatar bulan lalu.

“Banyak kelemahan yang dapat dilihat khususnya benteng pertahanan dan bahagian serangan. Bagi saya kita melepaskan empat gol yang boleh kita elakkan jika kita mempunyai disiplin taktikal.

“Dalam tempoh beberapa hari ini Rajagobal perlu melakukan sesuatu dan membuat rombakan kesebelasan utamanya. Mungkin Yaman berada di ranking lebih rendah berbanding Malaysia namun kita tidak boleh mengetepikan kemampuan pasukan Timur Tengah ini.

“Memang perlawanan dengan Arab Saudi bagus untuk Rajagobal menilai pemain namun jika mereka tetap tidak berubah ia pasti menyukarkan kita untuk mengutip mata menentang Yaman di laman sendiri,” katanya ketika dihubungi Arena Metro semalam.

Aksi menentang Arab Saudi menjadi medan eksperimen pemain oleh Rajagobal apabila beliau membuat pertukaran lebih enam pemain sekali gus meragut status A perlawanan itu yang boleh memberi mata kepada ranking Malaysia yang kini menduduki tangga ke-164 dunia.

Menurut Reduan yang turut memiliki pengalaman sebagai jurulatih dan kini lebih banyak menghabiskan masa sebagai pengulas bola sepak, peminat bukan hanya mahukan keputusan baik namun mahu melihat gaya permainan menarik daripada Harimau Malaya apabila berdepan Yaman yang enam anak tangga di belakang Malaysia.

“Pemain kita cepat sangat hilang bola, baru tiga kali hantaran bola sudah berjaya dirampas lawan. Saya tidak nampak kita mempunyai gaya permainan kerana itulah kita gagal mengatur gerakan dengan baik.”

Segala-galanya akan terjawab pada malam ini, samada mampu atau tidak skuad Dato K.Rajagopal mengembalikan keyakinan peminat kepada beliau ataupun sebaliknya..

No comments:

Post a Comment